Spelbord
Het speelbord is een kaart met 6 continenten verdeeld in 42 gebieden.
Elk continent heeft een andere kleur en bevat tussen de 4 en 12 gebieden.
De getallen langs de onderste zuidelijke rand van het bord geven de aantallen legers die je krijgt voor een set kaarten als je die inruilt.
De legers
Er zijn zes complete sets van legers, elk 3 types:
- Infanterie (ter waarde van l)
- Cavalerie (ter waarde van 5 Infanterie)
- Artillerie (ter waarde van 10 Infanterie, or 2 Cavalerie)
Start het spel door het plaatsen van de infanterie stukken. Later kan je door handel in 5 infanterie inwisselen voor 1 cavalerie, of 2 cavalerie (of 1 cavalerie en 5 Infantry) voor 1 artillerie.
Kaarten
42 kaarten hebben een afbeelding van een gebied en een afbeelding van infanterie, cavalerie of artillerie.
Twee "wilde" kaarten zijn gemarkeerd met de 3 soorten legers: infanterie, cavalerie of artillerie.
12 geheime missie kaarten (alleen gebruikt bij Risk met geheime missies).
Deze kaarten worden alleen gebruikt in de "geheime missie" variatie, anders moet je ze verwijderen.
Doel van het spel
Je moet wereld veroveren door het bezetten van alle gebieden op het bord. Je moet dus al je tegenstanders elimineren..
Opstelling
Kies een kleur en, afhankelijk van het aantal spelers, tel het aantal "legers" dat je nodig hebt om het spel te starten.
- Met 2 spelers, zie speciale instructies.
- Met 3 spelers, elke speler krijgt 35 Infanterie.
- Met 4 spelers, elke speler krijgt 30 Infanterie.
- Met 5 spelers, elke speler krijgt 25 Infanterie.
- Met 6 spelers, elke speler krijgt 20 Infanterie.
Rol een dobbelsteen. Diegene die het hoogste aantal gooit neemt een infanterie stuk van zijn of haar stapel en plaatst deze op een gebieden om dit op te eisen.
Beginnend met de eerste speler aan de linkerkant, mag elke speler nu op zijn beurt één leger plaatsen op een onbezet gebied. Dit gaat zo door totdat alle 42 gebieden zijn ingenomen zijn.
Nadat alle 42 gebieden ingenomen zijn, mag elke speler op zijn beurt een extra leger op een gebied plaatsen dat hij of zij al bezet heeft.
Ga zo door totdat iedereen al zijn legers geplaatst heeft. Er is geen limiet aan het aantal legers dat je kunt plaatsen op een enkel gebied.
Schud de het pak RISK kaarten (misschien, verwijder je eerst de missie kaarten) en plaats de kaarten dicht aan de kant van het bord. Uit deze stapel worden kaarten later tijdens het spel getrokken.
Diegene die het eerste leger heeft geplaatst, mag ook het spel openen.
Spelverloop
In je beurt probeer je gebieden te veroveren door het verslaan van de legers van je tegenstanders. Maar wees voorzichtig: Het winnen van gevechten is afhankelijk van een zorgvuldige planning, snelle beslissingen en ook koppigheid. Je moet je legers slim plaatsen, en aanvallen op precies het juiste moment en ook je verdediging versterken tegen alle vijanden.
Opmerking: Op elk moment tijdens het spel, kan je infantrie stukken inleveren voor het equivalent in cavalrie of artillerie indien je dit wenst of moet doen.
Elke beurt bestaat uit drie stappen, in deze volgorde:
- Krijgen en het plaatsen van nieuwe legers.
- Aanvallen.
- Versterken van posities.
Nieuwe Legers
Aan het begin van elke beurt, berekenen hoeveel nieuwe legers je mag toevoegen aan uw grondgebied op basis van:
- Het aantal gebieden dat je bezit.
- De waarde van de continenten onder uw controle.
- De waarde van de sets van RISK kaarten die je inruilt.
- Een specifiek grondgebied afgebeeld op een ingeruilde kaart.
Gebieden
Aan het begin van elke beurt (inclusief je eerste), tel je het aantal gebieden dat je op dit moment bezet, dat aantal deel je door drie (en afronden naar beneden). Dit is het antwoord van hoeveel legers je die beurt ontvangt. Plaats de nieuwe legers naar keuze op elk gebied in je bezit.
Voorbeeld: 11 gebieden = 3 legers, 14 gebieden = 4 legers, 17 gebieden = 5 legers. Je krijgt altijd minimaal 3 legers elke beurt, zelfs als u minder dan 9 gebieden bezit.
Continenten
Aan het begin van je beurt krijg je voor elk continent dat je controleert extra legers. (Om een continent te controleren, moet je alle gebieden aan het begin van je beurt bezetten.)
Het aantal extra legers is verschillend voor elk continent:
- Azië: 7
- Noord-Amerika: 5
- Europa: 5
- Afrika: 3
- Zuid-Amerika: 2
- Australië: 2
Deze aantallen kunnen verschillen afhankelijk van de versie van Risk die je speelt. Om de exacte aantal legers die u krijgt voor elk continent te vinden, kijk je naar de grafiek in de linker bovenhoek van het spelbord.
Risk Kaarten
Het verdienen van de kaarten
Aan het einde van elke beurt waarin u ten minste één gebied hebt veroverd, zal je één (en slechts één) RISK kaart verdienen.
Je probeert sets van 3 kaarten te verzamelen in één van de volgende combinaties: 3 kaarten met hetzelfde soort (infanterie, cavalerie, of artillerie), 1 elk van de 3 soort of 2 kaarten en een "wilde" kaart (wildcard).
Als u een set van 3 RISK kaarten hebt verzameld, kun je aan het begin van je volgende beurt deze inleveren, maar dit moet niet! Je mag dus wachten. Maar als je 5 of 6 kaarten aan het begin van je beurt hebt, moet je tenminste 1 set inruilen, en mag je nog een tweede set inruilen als dat kan.
Het inruilen van kaarten voor legers
Aan het begin van de volgende beurt mag je sets van kaarten inleveren en neem extra legers op basis van het totale aantal sets dat is tot zover verhandeld. Je moet wel dit bijhouden bij elke inruil van kaarten.
Nadat de zesde set is ingeleverd, is elke extra set 5 extra legers waard. Voorbeeld: Als je de zevende set inruilt, krijg je 20 legers; als je de achtste set inruilt, krijg je 25 legers, en ga zo maar door. "Eerste" en "tweede" set, etc. refereert aan het aantal sets dat ingeleverd tijdens het spel. Dus als je de 3de set inlevert, krijg je 8 legers, ook al is het jouw eerste set die je inlevert.
Bezette gebieden: Als één van de ingeleverde 3 kaarten het beeld heeft van een gebied in jouw bezit, ontvangt je 2 extra legers. Je moet wel deze 2 extra legers op dat specifieke gebied plaatsen.
Opmerking: in een enkele beurt mag je niet meer dan 2 "extra legers" krijgen bovenop diegenen die je ontvangt door de sets van kaarten die inlevert.
Tips: Ongeacht hoeveel legers je krijgt aan het begin van je beurt, plaats ze verstandig zodat ze ofwel een aanval of een verdedigende actie kunnen voor bereiden. Het is een goede militaire strategie om je legers te verplaatsen aan het front of in zwaar versterkerte grensgebieden.
Aanvallen
Na het plaatsen van uw legers aan het begin van je beurt, beslis je of je deze beurt wenst aan te vallen.
Het doel van een aanval is om een gebied te veroveren door het verslaan van al de vijandelijke legers erop. De strijd wordt gestreden door een worp van de dobbelstenen. Bestudeer de raad voor een moment. Wil je aanvallen?
Als je ervoor kiest om niet aan te vallen geef je de dobbelstenen door aan de speler aan uw linkerhand. U kunt nog steeds je positie versterken als je wenst.
Als je ervoor kiest om wel aan te vallen, gelden de volgende regels:
Je mag alleen een gebied dat grenst aan een eigen gebied (of door een stippellijn verbonden) aanvallen. Voorbeelden: Groenland mag de NoordWest, Ontario, Quebec en IJsland aanvallen. Noord-Afrika kan Egypte, West-Europa en Brazilië aanvallen. (Alaska wordt beschouwd als grenzend aan Kamchatka).
Je moet altijd minstens twee legers hebben op het grondgebied van waaruit je aanvalt.
Je mag doorgaan met het aanvallen van een gebied totdat alle daar aanwezige legers dood zijn. Je mag zoveel en zo vaak aanvallen als je wil tijdens een beurt.
Het aanvallen
Kondig eerste aan welk gebied je aanvalt en uit welk gebied je aanvalt. Rol dan de dobbelstenen tegen de tegenstander die het gebied bezit.
Voor het werpen, moeten zowel jij als je tegenstander het aantal dobbelstenen zeggen dat je gaat rollen en je beide tegelijkertijd de dobbelstenen rollen.
De aanvaller zal 1, 2 of 3 dobbelstenen rollen: Je moet minstens één extra leger op uw grondgebied hebben dan het aantal dobbelstenen dat je rolt. Tip: Hoe meer dobbelstenen je rolt, hoe groter uw kans om te winnen. Maar hoe meer dobbelstenen je rolt, hoe meer legers je kunt verliezen of moeten verhuizen naar een overwonnen gebied.
De verdediger zal ofwel 1 of 2 witte dobbelstenen werpen. Om 2 dobbelstenen te gooien, moet hij of zij minstens 2 legers op het grondgebied hebben. Tip: Hoe meer dobbelstenen de verdediger rolt, hoe groter zijn of haar kans is om te winnen, maar hoe meer legers hij of zij kan verliezen.
Uitkomst van een gevecht
Vergelijk de hoogste gerolde dobbelsteen van beide partijen. Als de jouwe (de aanvaller) hoger is, verliest de verdediger een leger uit het aangevallen gebied.
Maar als de dobbelsteen van de verdediger hoger of gelijk is dan die van jou, dan verlies je een leger uit het gebied waarvan je aanvalt. Leg dan dus een leger terug in de doos.
Als ieder van jullie rolde meer dan een dobbelsteen heeft gerold, moet dit proces herhaald worden voor de op tweede hoogste dobbelstenen van beide partijen.
Versterk uw positie
Het maakt niet uit wat je gedaan hebt tijdens je beurt mag, uw beurt eindigt met versterken van uw positie.
Je bent niet verplicht om een veldslag te winnen of om zelfs een aanval te doen.
Sommige spelers noemen deze fase trouwens het "vrije verkeer".
Om je positie te versterken verplaats je zoveel legers als je wenst van één (en slechts een) van uw gebieden naar één (en slechts een) van de aangrenzende gebieden.
Vergeet niet om troepen te verplaatsen in de richting van de grenzen zodat deze legers kunnen helpen bij een aanval en laat altijd ten minstens één leger achter.