Language:

Welkom op deze Risk Fan site

RISK is het spel van "globale overheersing". Het doel van het spel is om alle vijandelijke gebieden aan te vallen en te bezetten om zo de heerser van de hele wereld te worden.

Dit spel wordt gespeeld op een bord dat wordt verdeeld in 42 gebieden en elke speler krijgt meerdere pionnen waarbij elke pion voor één leger staat.

Het aantal legers wordt bepaald bij het begin van elke beurt en is gebaseerd op het aantal gebieden die de speler bezet.

Om het spel te winnen, moet een speler alle gebieden veroveren. In elke beurt kan een speler de aangrenzende gebieden van zijn tegenstanders aanvallen.

De aanvaller moet minstens twee legers hebben om aan te vallen, omdat minstens één leger moet blijven staan in het momenteel bezet gebied en één leger kan het verdedigende leger aanvallen.

Een aanvaller kan ervoor kiezen om terug te trekken uit de oorlog op elk moment, maar als dit niet gebeurd dan zijn er 2 mogelijke uitkomsten:

  1. Het verdedigende leger zal worden vernietigd en de aanvaller krijgt nu een nieuw gebied in zijn bezit.
  2. De aanvaller zal enkel één of minder legers over hebben en is dus niet in staat om het gebied te veroveren.

Om te bepalen of een strijd wordt gewonnen of verloren moeten beide spelers dobbelstenen rollen.

Het aantal dobbelstenen is afhankelijk van het aantal legers dat de speler heeft.

Als de verdediger heeft één leger heeft, werpt hij één dobbelsteen maar als de verdediger twee of meer legers heeft dan worden twee dobbelstenen geworpen.

Een aanvaller rolt één, twee, of drie dobbelstenen, afhankelijk van het aantal legers dat hij/zij heeft.

De aanvaller moet minstens één leger meer hebben op het grondgebied dan het aantal dobbelstenen die hij/zij rolt.

Bijvoorbeeld, als een aanvaller drie legers heeft, kan hij een maximum van twee dobbelstenen te gooien.

Een speler heeft wel de mogelijkheid om minder dan hun maximum aantal toegewezen te rollen.

Dit zal wel het potentiële aantal verloren legers doen afnemen, maar het vermindert ook de kansen om te winnen.

Zodra de dobbelstenen gerold zijn, worden ze geplaatst in aflopende volgorde. De hoogste steen van de aanvaller wordt dan vergeleken met de hoogste van verdediger en als elke speler minstens twee dobbelstenen heeft worden de tweede hoogste stenen vergeleken.

De aanvaller verliest een leger voor elk paar dat kleiner is dan of gelijk aan dobbelsteen van de verdediger en de verdediger verliest een leger voor elk paar, waarbij zijn dobbelsteen minder is dan die van de aanvaller.

Dan worden de verloren legers verwijderd van het bord en wordt er opnieuw gegooid totdat een kant niet meer kunnen deelnemen aan de strijd.

In de loop van een gevecht, kunnen verloren legers niet versterkt worden door extra strijdkrachten.


Voel je vrij om ons te steunen door een like te geven:

The site is also available in English Language.

Select Language: